25 kadras

Turbūt daugelis esate girdėję apie paslaptingą 25 kadrą, kuris gali būti rodomas televizoriuje, kino teatre arba kompiuteryje. Apie jo poveikį žmogui jau senai sklando gandai. Kiek tose istroijose tiesos, kiek melo – nelabai ir atseksi. Tačiau kas tai per istorija ir kas tas paslaptingas “25 kadras” – tą galime pasiaiškinti.

Pirmieji eksperimentai kuriant  žmonių pasąmonę veikiančius metodus buvo pradėti  JAV 1950 metų gale.1957 metų rudenį JAV New Jersey valstijos Fort Li miestelio kino žiūrovai  tapo pirmais pasaulyje eksperimento  veikiančio žmonių  pasąmonę dalyviais. Žiūrėdami tuo  metu populiarų trilerį ,,Picnic“ jie net neįtarė, kad prieš rodant jiems filmą, su juo jau buvo padirbėta. Daugelyje kino juostos  vietų buvo įmontuoti  pavieniai kadrai su užrašais: ,,Jūs alkani? Valgykite popkorną ir gerkite kokakolą“.Kadrai ekrane pasirodydavo taip trumpai ,kad jų niekas nepastebėdavo, tačiau jie užsifiksuodavo pasąmonėje. Firma atlikusi šį eksperimentą pranešė, kad filmo pertraukos metu popkorno pardavimas išaugo 50 % o kokakolos – 18 %.

,,25 kadro“ metodo autorius amerikietis  reklamos konsultantas Jamies Vicary.

Analoginiu metodu iškart pasinaudojo ir vienas režisierių, tačiau ne prekių pardavimo didinimui, o žiūrovų bauginimui. Jis įdėjo į įspūdingiausius  dviejų siaubo filmų momentus kadrus su kaukole ir užrašu ,,kraujas“. Apie tai sužinojus spaudai kilo milžiniškas skandalas.

1957 metais laikraštyje Saturday Review kažkoks  Normanas Kazinis  svarstė apie tokio išradimo reikšmę.Jo straipsnis sukėlė milžinišką susidomėjimą. Jis rašė:,,Jei tokia technologija tinka priversti pirkti popkorną , tai  kodėl jo vietoje  negali būti politiniai veikėjai ar dar kas nors bjauresnio?“. Jis svarstė kokia intencija sugalvota tokia technologija kuri braunasi į pačius giliausius žmogaus sąmonės kampelius paliekant ten visokį šlamštą. Kazinis padarė išvadą: ,,Visų geriausiai paimti tą technologiją , viską kas su ja susiję ir įdėti į paruoštą bandomajam sprogdinimui atominę bombą“.

Kas gi tie kadrai?

Tobulėjant televizinei videotechnikai ir suformavus pagrindinius vaizdo perdavimo standartus, nustatyta, jog netrūkčiojantį vaizdą akis mato tuomet, kai į sekundę pasikeičia ne mažiau kaip 24 kadrai. Vienas kadras – tai nuotrauka, kuri parodoma ekrane. Jei į sekundę pakeičiamos 24 nuotraukos, žmogaus sąmonė tai suvokia kaip tolygų vaizdą. Vadinasi mažesnį kadrų skaičių akis jaus kaip mirgėjimą, tuo tarpu didesnis kadrų skaičius jau nėra efektyvu. Standartizuojant kadrų kiekį į sekundę didelę reikšmę suvaidino ir schemotechnika – kad televizoriaus vaizdo sistema dirbtų sinchroniškai su priimamu vaizdo signalu, reikėjo juos kažkaip tarpusavyje susieti. Čia pasitarnavo standartinis elektros maitinimo tinklo dažnis – 50 Hz. Dvigubai mažesnis dažnis – 25 Hz. Beveik tiek, kokia yra regėjimo inercija. Todėl televizija nuo to laiko dirba tokiu standartu – į sekundę parodomi 25 kadrai „vaizdų“ – tokiu atveju vienas kadras užtrunka:

T=1/25 sek.= 0.08 sek = 80 ms.

Eksperimentiškai ištirta, jog 0.08-0.12 s kadro ilgis yra pats efektyviausias pasąmonės veikimui. Vadinasi 24 kadrus palikus transliuojamai laidai, o 25 kadre rodant reklamą žmogaus sąmonė nieko nepastebėtų, o pasąmonė būtų veikiama labai intensyviai.

Kartais 25-kadras vis dar panaudojamas ir nelegaliai reklamai. Galima paminėti tokius faktus:

Jakaterinburgo (Rusija)  televizija ATH naudojo 25-kadrus su užrašu „sėdėk ir žiūrėk tik ATH“.

  1982 m. JAV išleido seriją video kasečių su reklaminiu 25-kadru ir paslėptu užrašu „Nevok!“. Tvirtinama, jog vagysčių kiekis parduotuvėse sumažėjo 50%.

 Tokie kadrai aptinkami senuose filmo „Žvaigždžių karai“ įrašuose. Ant vieno iš imperijos kreiserių rodomas reklaminis „Coca-Cola“ ženklas.

 Džordžas Bušas naudojo 25-kadro efektą reklaminės kompanijos metu savo rinkiminio klipo metu. Šio klipo metu demokratai buvo prilyginami biurokratams, o 25-kadre naudotas žodis „Žiurkės“.

Šiais laikas toks metodas pripažintas nelabai efektyviu. Šiuolaikinėse juostose veiksmo scenos kinta labai greitai, todėl nors pasąmonė ir suspėja juos visus pamatyti, tačiau nebespėjama informacijos apdoroti. Vadinasi 25 kadre rodoma reklama „paskęsta“ veiksmo jūroje – praktiškai neįmanoma nuspėti kaip pasąmonė interpretuos tokį reklaminį užrašą. Ar kaip reklamą, ar kaip vieną iš filmo scenų.

3 komentarai “25 kadras

  1. idomu isties kaip elgstusi ar i ka butu panasi zmogaus mastysena i pasamone prikimsta vien 25 kadro kazkokiu ziniu. Kokia to paties zmogaus samones dalis dar butu po daugelio metu ziurint vien vaizdus su pasleptomis 25kadro ziniomis…

  2. ne tik 25 kadro. Turbūt visi žino neva paslėptus tekstus apie visokius šetonus roko muzikoj kai ją klausai sukdamas atgal, Queen dainoj “another one bites the dust” klausant jos sukant atgal pasigirsta frazė ” I love to smoke marijuana” :: D nežinau kiek tai rimta, bet va žaidime “half life” į žaidimo struktūrą primėtyta muzikanto Aphex Twin’o atvaizdų, be to Half Life logotipas smarkiai primena Aphex twin logo. taigi ne tik teršiami mes esame vaizdinės informacijos, bet ir prasminės simuliacijos, atsitiktinumų, bei panašumų lygyje. Tisiog gal per daug visko?

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s